• Tuomarien sijainti kannattaa pitää mielessä ohjelman sisältöä suunnitellessa.
    • Esimerkiksi pienemmät temput kannattaa esittää lähellä tuomareiden pöytää, jotta ne varmasti näkyvät heille.
    • Suunnittele ohjelma niin, ettei ohjaaja vaikkapa kumartele takamus tuomareihin päin tai peitä koiraa niin, että tuomarit eivät näe koiran seuraamista tai esitettyä temppua.
    • Tuomarit istuvat lähes aina pitkällä sivulla muutamia halleista johtuvia poikkeuksia lukuunottamatta.

Ohjelman teko

  • Kun ohjelman alku- ja loppuasento on päätetty, sinulta puuttuu enää sisältö niiden välillä.
  • Ohjelman tekoa voi auttaa osattujen positioiden tai temppujen listaus paperille. Tästä näkee helposti, mitä ohjelmasta vielä puuttuu.
    • Esittele ohjelmassa vain varmoja suuntia tai positioita. Koko ohjelmaa ei tietenkään kannata täyttää samalla asialla, mutta selkeästi treeniä vaativia asioita ei ohjelmaan kannata sisällyttää.

 

 

 

  Positio 1 Positio 2 Positio 3 Positio 4
Eteenpäin X   X X
Juosten X     X
Peruuttaen     X  
Sivuaskeleet X X X  
Pivotti   X   X

 

  • Kuuntele valittua musiikkia
    • Onko siellä jotain selkeitä kohokohtia, johon ajoittaa mahtipontisia temppuja?
    • Onko musiikissa joku nopeatempoisempi kohta, johon sopisi juoksupätkä valitsemassasi seuruupositiossa?
    • Saisiko musiikin mahdollisista sanoista apua? Esimerkkinä musiikissa mainitaan hyppimisestä à koirakko tekee siinä kohdassa hyppytempun; musiikissa lauletaan “spinning around” à koirakko tekee pivotin tai koira kiertää ohjaajaa.
  • Avaa valittu kappale paperille sekunneittain. Näin sinun on helpompi suunnitella ja ajoittaa liikkeitä musiikkiin, etkä unohda jo suunniteltua. Alla kuvitteellinen esimerkki avatusta ohjelmasta.

 

 

Aika Sanat/musiikki Liike
0.00   Koira makaa, ohjaaja polvillaan
0.01 Musiikki alkaa Koirakko nousee, koira kiertää ohjaajan kahdesti ympäri, päätyy positioon 1

• Ohjaajan kädet nousevat hitaasti ylös saakka

0.10 Viulu aloittaa Seuruuta positiossa 1, 12 askelta eteenpäin

• Ohjaaja laskee hitaasti kädet takaisin alas seuruun aikana

0.32   Pujottelua kolmesti jalkojen välistä, jonka jälkeen koira kääntyy 180 astetta vasemmalle ja päätyy positioon 3

• Ohjaaja heilauttaa pujottelun tahdissa kummatkin kädet sille puolelle, mihin koira vaihtaa

0.40 Sanan running-kohdalla Juoksua. Ohjaaja juoksee hyppelehtien taaksepäin laajan kahdeksikon, koira seuraa etuperin positiossa 3.
1.05 Ensimmäinen rumpu soi Pivotti vasemmalle, jonka jälkeen koira tekee kiepin ja päätyy ohjaajan jalkojen väliin positioon 9

• Ohjaajan kädet suorana sivuilla pivotin ajan

 

 

  • Jos et keksi johonkin kohtaan sisältöä, hyppää eteenpäin ja palaa myöhemmin tyhjään kohtaan.
  • Kun olet saanut raakaversion ohjelmasta valmiiksi testaa sitä koiran kanssa pienissä paloissa.
    • Liikkuminen koiran kanssa on yleensä hieman hitaampaa kuin yksin ilman koiraa, joten joudut luultavasti muokkaamaan hieman askelmääriä tai ajoituksia.
  • Kun ohjelma on valmis, harjoittele ensin ilman koiraa ja opettele se ulkoa. Mieti samalla oma liikkumisesi, mikäli et sitä jo aikaisemmin ohjelmaa suunnitellessa tehnyt.
  • Harjoittele sitten ohjelma koirasi kanssa pienissä paloissa. Kun koira osaa luotettavasti pienemmät osat, voit alkaa yhdistelemään niitä pidemmiksi kokonaisuuksiksi.