- Tuomarien sijainti kannattaa pitää mielessä ohjelman sisältöä suunnitellessa.
- Esimerkiksi pienemmät temput kannattaa esittää lähellä tuomareiden pöytää, jotta ne varmasti näkyvät heille.
- Suunnittele ohjelma niin, ettei ohjaaja vaikkapa kumartele takamus tuomareihin päin tai peitä koiraa niin, että tuomarit eivät näe koiran seuraamista tai esitettyä temppua.
- Tuomarit istuvat lähes aina pitkällä sivulla muutamia halleista johtuvia poikkeuksia lukuunottamatta.
Ohjelman teko
- Kun ohjelman alku- ja loppuasento on päätetty, sinulta puuttuu enää sisältö niiden välillä.
- Ohjelman tekoa voi auttaa osattujen positioiden tai temppujen listaus paperille. Tästä näkee helposti, mitä ohjelmasta vielä puuttuu.
- Esittele ohjelmassa vain varmoja suuntia tai positioita. Koko ohjelmaa ei tietenkään kannata täyttää samalla asialla, mutta selkeästi treeniä vaativia asioita ei ohjelmaan kannata sisällyttää.
Positio 1 | Positio 2 | Positio 3 | Positio 4 | |
Eteenpäin | X | X | X | |
Juosten | X | X | ||
Peruuttaen | X | |||
Sivuaskeleet | X | X | X | |
Pivotti | X | X |
- Kuuntele valittua musiikkia
- Onko siellä jotain selkeitä kohokohtia, johon ajoittaa mahtipontisia temppuja?
- Onko musiikissa joku nopeatempoisempi kohta, johon sopisi juoksupätkä valitsemassasi seuruupositiossa?
- Saisiko musiikin mahdollisista sanoista apua? Esimerkkinä musiikissa mainitaan hyppimisestä à koirakko tekee siinä kohdassa hyppytempun; musiikissa lauletaan “spinning around” à koirakko tekee pivotin tai koira kiertää ohjaajaa.
- Avaa valittu kappale paperille sekunneittain. Näin sinun on helpompi suunnitella ja ajoittaa liikkeitä musiikkiin, etkä unohda jo suunniteltua. Alla kuvitteellinen esimerkki avatusta ohjelmasta.
Aika | Sanat/musiikki | Liike |
0.00 | Koira makaa, ohjaaja polvillaan | |
0.01 | Musiikki alkaa | Koirakko nousee, koira kiertää ohjaajan kahdesti ympäri, päätyy positioon 1
• Ohjaajan kädet nousevat hitaasti ylös saakka |
0.10 | Viulu aloittaa | Seuruuta positiossa 1, 12 askelta eteenpäin
• Ohjaaja laskee hitaasti kädet takaisin alas seuruun aikana |
0.32 | Pujottelua kolmesti jalkojen välistä, jonka jälkeen koira kääntyy 180 astetta vasemmalle ja päätyy positioon 3
• Ohjaaja heilauttaa pujottelun tahdissa kummatkin kädet sille puolelle, mihin koira vaihtaa |
|
0.40 | Sanan running-kohdalla | Juoksua. Ohjaaja juoksee hyppelehtien taaksepäin laajan kahdeksikon, koira seuraa etuperin positiossa 3. |
1.05 | Ensimmäinen rumpu soi | Pivotti vasemmalle, jonka jälkeen koira tekee kiepin ja päätyy ohjaajan jalkojen väliin positioon 9
• Ohjaajan kädet suorana sivuilla pivotin ajan |
- Jos et keksi johonkin kohtaan sisältöä, hyppää eteenpäin ja palaa myöhemmin tyhjään kohtaan.
- Kun olet saanut raakaversion ohjelmasta valmiiksi testaa sitä koiran kanssa pienissä paloissa.
- Liikkuminen koiran kanssa on yleensä hieman hitaampaa kuin yksin ilman koiraa, joten joudut luultavasti muokkaamaan hieman askelmääriä tai ajoituksia.
- Kun ohjelma on valmis, harjoittele ensin ilman koiraa ja opettele se ulkoa. Mieti samalla oma liikkumisesi, mikäli et sitä jo aikaisemmin ohjelmaa suunnitellessa tehnyt.
- Harjoittele sitten ohjelma koirasi kanssa pienissä paloissa. Kun koira osaa luotettavasti pienemmät osat, voit alkaa yhdistelemään niitä pidemmiksi kokonaisuuksiksi.